Het staat bij elke gemeente hoog op de agenda: slim en duurzaam afval inzamelen. Al vrij snel na de oprichting in 2002 startte containerproducent BWaste, inmiddels onderdeel van Waste Vision, met de inzet van elektronica op ondergrondse containers. Vandaag de dag is hij koploper op het gebied van slimme afvalcontainers. “De data van de containers helpt ons om nóg slimmere en duurzamere oplossingen te ontwikkelen”, aldus Paul Maatman van Waste Vision.
Van afstudeerproject tot businessmodel
“Onze branche is lange tijd behoorlijk traditioneel gebleven. Onze oprichters beseften echter al jaren geleden dat elektronica en software onmisbaar zou worden.” vertelt Maatman. Wat begon als een afstudeerproject heeft geleid tot het succesvolle businessmodel van de Waste Vision groep. “Met een gewone container ben je inwisselbaar voor elke andere producent. Daarom hebben we vol ingezet op elektronica en leveren we onze klanten naast de containers ook software, service, onderhoud, keuringen en reiniging.”
Bij een relatie werd een van de eerste grote projecten gedraaid. Maatman: “Op basis van historische data, informatie van chauffeurs en data uit sensoren konden er slimmere routes gereden worden. Daar waar de vrachtwagens voorheen een vaste route reden, ongeacht de inhoud van de containers, wordt een container nu alleen geleegd als het echt nodig is. Daardoor hoeven er 20 procent minder afvalwagens te rijden en wordt er jaarlijks 120.000 liter aan brandstof bespaard. Dit levert aan alle kanten voordeel op: minder grote wagens in de straten, lagere kosten voor brandstof én minder CO2-uitstoot.”
Hergebruik oude containers
Ook aan de productiekant zet Waste Vision vol in op circulariteit. Oude containers worden gestript en van de onderdelen worden nieuwe containers en producten gemaakt. “Op dit moment is het mogelijk alle inwendige onderdelen her te gebruiken. Dat wat niet in nieuwe containers wordt toegepast, kan worden gebruikt voor de productie van bijvoorbeeld speeltoestellen of plantenbakken”, zegt Maatman.
Bij het ontwikkelen van nieuwe containers gaat de producent eerst in gesprek met de vele betrokken partijen. “De gemeente heeft wensen, maar de inzamelaars hebben die ook. En de uiteindelijke gebruikers van de container zijn net zo belangrijk”, vertelt Maatman.
Een van de problemen waar al deze partijen last van hebben is afval dat naast de container geplaatst wordt. “Met onze opdrachtgevers zijn wij op zoek naar de redenen voor mensen om het afval niet in maar naast de container te plaatsen. Onlangs kwam uit een onderzoek met Rijksuniversiteit Groningen dat ouderen de containerinworp te hoog vinden en daarom hun afval niet altijd op de juiste manier weggooien. Een uitkomst waar we zelf nog niet bij hadden stilgestaan.”
Innoveren is lef tonen
Volgens Maatman heeft iedereen binnen het bedrijf een radar voor nieuwe ideeën. “Zowel de mensen op de weg als onze programmeurs en ontwikkelaars. Nieuwe producten en concepten ontwikkelen doen we altijd samen met onze partners, klanten en het onderwijs. Innoveren is pionieren en keuzes durven maken. Wij werden met onze nieuwe denkwijzen eerst vreemd aangekeken, maar door lef te tonen lopen we nu voorop op het gebied van slimme containers. Onze tip? Blijf ontwikkelen, ook al is de markt er nog niet klaar voor”
“Onze tip? Blijf ontwikkelen, ook al is de markt er nog niet klaar voor”
Paul Maatman, Waste Vision
—